Sök:

Sökresultat:

1020 Uppsatser om Ömsesidig respekt - Sida 1 av 68

Respekt - finns det? En litteraturstudie om hur betydelsefullt bemötande med respekt Àr för patienten med en annan kulturell bakgrund

A litereture review about how significant treatment with respect is for patients with another cultural backgraund.

Respekt - hur synliggörs det i förskolans vardag?/ Respect - how is it Visualised in the Daily Work in the Pre-school?

Mitt syfte med studien Àr att undersöka hur pedagoger pÄ förskolan resonerar kring ordet respekt. Mina frÄgestÀllningar har varit: Hur tolkar pedagoger inom förskolan ordet respekt? Hur beskriver pedagogerna handlingar som uttrycker respekt för barn. Vilka metoder menar pedagogerna Àr lÀmpliga för att öka respekten mellan barn och vuxna pÄ förskolan? Undersökningen har genomförts som intervjuer av 14 pedagoger. Resultatet av undersökningen visar att flertalet pedagoger resonerar kring ordet respekt som en del av pedagogens omvÄrdande roll.

LÀrares respekt för elever. LÀrares och elevers syn pÄ respekt för elever i skolan.

Uppsatsen beskriver vad lÀrares respekt för elever i skolan kan innebÀra. UtifrÄn intervjuer med lÀrare och elever samt litteraturstudie framkommer synen pÄ respekt för elever i skolan. Undersökningen har gett olika aspekter av respekt för barn dÀr lÀrare och elever har gemensamma Äsikter, men dÀr ocksÄ olika uppfattningar finns. Resultatet visar att lÀrares respektfulla bemötande kan innebÀra lÀrares lyssnande, elevers medbestÀmmande, grÀnssÀttning, ömsesidighet, hÀnsyn till barns sociala miljö samt lÀrares omtanke. Bristande respekt kan innefatta att lÀrare inte lyssnar, har förutfattade meningar, anvÀnder ironi och sarkasm, Àr irriterade, anklagar oskyldiga och misstror elever.

Respekt i skolan : Elevers och idrottslÀrares syn pÄ respekt och samarbete i grundskolans lÀgre Äldrar

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta forskningsarbete Àr att skapa en djupare förstÄelse för hur elever och lÀrare resonerar kring respekt och samarbete.ForskningsfrÄgor:Hur resonerar idrottslÀrare kring samarbete och respekt?Hur resonerar elever kring samarbete och respekt?Till detta följde en fördjupning av fenomenet respekt.MetodVid datainsamlingen anvÀndes tema-intervjuer av halvstrukturerad kraktÀr dÄ en intervjuguide anvÀndes vid samtliga samtal. DÄ erhölls svar frÄn 6 st informanter, tvÄ lÀrare och fyra elever, samtliga informanter var antingen lÀrare för- eller elever i grundskolans yngre Äldrar.ResultatResultatet visade att lÀrarnas resonemang om respekt handlade om att kunna lyssna pÄ eleverna, att man visar varandra lika vÀrde. En av lÀrarna uppfattade respekt sammanlÀnkat med beundran som nÄgot positivt och respekt sammanlÀnkat till rÀdsla som nÄgot negativt. Den andre lÀraren menade att respekt inte Àr nÄgon obehaglig kÀnsla men att respekt som beundran var missbruk av respekt.

Se mig f?r den jag ?r

Bakgrund: Psykisk oh?lsa ?r en folksjukdom i det svenska samh?llet och m?nga beh?ver v?rd f?r detta. Sjuksk?terskans roll i den psykiatriska v?rden inneh?ller ansvar f?r omv?rdad och utf?ra medicinska behandlingar men ocks? att fr?mja individens sj?lvbest?mmande och delaktighet. Sjuksk?terskan anmodas att arbeta med personcentrerad ansats d?r relationen till patienten ?r avg?rande. Syfte: Att unders?ka patienters och sjuksk?terskors upplevelse av v?rdrelationen i psykiatrisk v?rd.

Familjebehandling ur barns perspektiv

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta forskningsarbete Àr att skapa en djupare förstÄelse för hur elever och lÀrare resonerar kring respekt och samarbete.ForskningsfrÄgor:Hur resonerar idrottslÀrare kring samarbete och respekt?Hur resonerar elever kring samarbete och respekt?Till detta följde en fördjupning av fenomenet respekt.MetodVid datainsamlingen anvÀndes tema-intervjuer av halvstrukturerad kraktÀr dÄ en intervjuguide anvÀndes vid samtliga samtal. DÄ erhölls svar frÄn 6 st informanter, tvÄ lÀrare och fyra elever, samtliga informanter var antingen lÀrare för- eller elever i grundskolans yngre Äldrar.ResultatResultatet visade att lÀrarnas resonemang om respekt handlade om att kunna lyssna pÄ eleverna, att man visar varandra lika vÀrde. En av lÀrarna uppfattade respekt sammanlÀnkat med beundran som nÄgot positivt och respekt sammanlÀnkat till rÀdsla som nÄgot negativt. Den andre lÀraren menade att respekt inte Àr nÄgon obehaglig kÀnsla men att respekt som beundran var missbruk av respekt.

Medias bild av den svenska skolan ? pedagogers reflektioner

Arbetet beskriver den mediebild som finns av den svenska skolan. Det presenterar Àven teorier som visar att media vinklar sina rapporteringar. Begreppet respekt definieras i syftet att fÄ en klarare bild av vad det innebÀr. Dion Sommers och Jesper Juul & Helle Jensens teorier anvÀndas för att analysera vÄrt empiriska material. Deras teorier sÀger bl.a.

Tyst i klassen, med hjÀlp av massage: en studie i hur man kan förÀndra ljudnivÄn i klassrummet och öka barnens respekt till varandras integritet

Syftet med vÄrat arbete har varit att undersöka hur massage kan bidra till att förÀndra ljudnivÄn i klassrummet och öka barnens respekt till varandras integritet. För höga ljudnivÄer nÀmns allt oftare i samband med förskola och skola. Massage nÀmns ocksÄ ofta och har idag pÄ mÄnga skolor blivit en del av verksamheten. VÄra massagestunder byggde pÄ att barnen skulle massera varandra med klÀderna pÄ. Som metod anvÀnde vi en decibelmÀtare för att konkret faststÀlla den exakta ljudnivÄn.

Djuretik i förskolan : Vilken vÀgledning ger lÀroplanen och hur arbetar förskollÀrare?

I syfte att undersöka om, och i sÄ fall hur, förskollÀrare arbetar med djuretik som en vÀrderingsfrÄga undersöks (1) förskollÀrares tolkning av lÀroplanens skrivning om ?respekt för allt levande?, (2) hur förskollÀrare arbetar med vÀrderingsfrÄgan djuretik och (3) vilken hÀnsyn de tar till lÀroplanens krav pÄ saklighet och allsidighet i detta arbete. Empirin bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex förskollÀrare varav 3 Àr vegetarianer. Analysen baseras pÄ poststrukturalistisk teori och teori om den dolda lÀroplanen. Informanterna anger att de arbetar med djuretik i ringa omfattning men visar ocksÄ att förskollÀrarna förmedlar omedvetna budskap om djuretik.

LÀraren som trovÀrdig ledare - Om hur elever fÄr respekt för lÀrare i gymnasieskolan

Sandell Malin (2009). LĂ€raren som trovĂ€rdig ledare - Om hur elever fĂ„r respekt för lĂ€rare i gymnasieskolan. (The teacher as a credible leader - How students get respect for their teachers.) Skolutveckling och ledarskap, SÄL III:3, lĂ€rarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med arbetet Ă€r att genom intervjuer och observationer beskriva elevers uppfattning av den goda lĂ€raren. Uppsatsen ska försöka svara pĂ„ vad det Ă€r som karakteriserar en lĂ€rare som eleverna har repsekt för och som de finner trovĂ€rdig. Hur upplever eleverna att en bra lĂ€rare Ă€r och vad kan vi lĂ€rare lĂ€ra av eleverna för att bli bĂ€ttre lĂ€rare? Arbetet tar upp forskning om lĂ€rarens ledarskap.

En studie i kreativa processer utifrÄn ett begrepp

Jag vill med mitt examensarbete skapa respekt för det avvikande.Jag har utvecklat en process med intellektuell utgÄngspunkt i en begreppsvÀrld lÄngt frÄn möbler, i detta fall Darwins utvecklingslÀra om arternas uppkomst. Det har varit viktigt för mig att anta ett konstnÀrligt förhÄllningssÀtt, att ge mig in i nÄgonting utan att veta vart det ska leda och att skapa bÀsta möjliga förutsÀttningar för en kreativ process. Jag har genom naturstudier, skisser, och fria associationer sökt mig fram till  mina möbelförslag.Som kommunikationsmedel har jag anvÀnt mig av skissmaterial. Min ambition har varit att ta med andra parter som hantverkare med olika kompetenser och kunskaper in i framtagningsprocessen.Ambitionen Àr att skapa en mer sympatisk vÀrld genom att förtydliga och skapa respekt för det annorlunda och avvikande. LÄta objekten ta form och ett möjligen eget liv.

Patienter med bröstcancer och deras uppfattning av vÄrdpersonalens bemötande

Bröstcancer Àr ett av de största hÀlsoproblemen för kvinnor i Sverige. Syftet med studien var att belysa patienters uppfattning av vÄrdpersonalens bemötande i samband med vÄrd av patienter med bröstcancer. Studien baseras pÄ en litteraturstudie och utgÄr frÄn en kvalitativ analys. Författarna anvÀnde sig av omvÄrdnadsteoretiken Joyse Trabelbee som belyser en mellanmÀnsklig relation mellan patient och sjuksköterska. I resultatet framkom de sex kategorier: respekt, ignorerande kÀnslor, information, tidsbrist, kontinuitet och vÀntetid.

Hur arbetar skolan med vÀrdegrunden?

Syftet med uppsatsen var att undersöka begreppet vÀrdegrund samt ta reda pÄ hur en skola arbetar med vÀrdegrunden. För att besvara mina frÄgestÀllningar anvÀndes intervjuer och observationer. Jag intervjuade Ätta personer som samtliga arbetade pÄ samma skola. För att undersöka elevernas beteenden, observerade jag eleverna under deras raster, i matsalen och under deras lektioner. Det visade sig att begreppet vÀrdegrund bestod av en del definitioner.

Bemötande med respekt - vad kan det innebÀra?

I vÄrden Àr en bibehÄllen respekt för mÀnniskan en viktig del. Sjuksköterskan spelar hÀr en central roll i relationen till patienterna genom sin omvÄrdnad. Syftet var att belysa och undersöka vad ett respektfullt bemötande kan innebÀra för patienter med psykisk ohÀlsa och för sjuksköterskor samt vad sjuksköterskor bör tÀnka pÄ i omvÄrdnaden av patienter med psykisk ohÀlsa. Metod, en litteratur studie av elva kritiskt granskade artiklar som uppfyller krav för vetenskaplighet enligt Polit m fl (2001). Resultatet redovisas utifrÄn ett huvudtema ? ömsesidigt förtroende - som innefattade Ätta undertema som behandlade vad ett bemötande med respekt kunde innebÀra för patienter med psykisk ohÀlsa och sjuksköterskan ?vÀnlighet, tid, empati, delaktighet, information, sedd och hörd, förstÄdd och temat unik.

Patienter med bröstcancer och deras uppfattning av vÄrdpersonalens bemötande

Bröstcancer Àr ett av de största hÀlsoproblemen för kvinnor i Sverige. Syftet med studien var att belysa patienters uppfattning av vÄrdpersonalens bemötande i samband med vÄrd av patienter med bröstcancer. Studien baseras pÄ en litteraturstudie och utgÄr frÄn en kvalitativ analys. Författarna anvÀnde sig av omvÄrdnadsteoretiken Joyse Trabelbee som belyser en mellanmÀnsklig relation mellan patient och sjuksköterska. I resultatet framkom de sex kategorier: respekt, ignorerande kÀnslor, information, tidsbrist, kontinuitet och vÀntetid.

1 NĂ€sta sida ->